Ruusut ovat kau­nii­ta, mut­ta vie­lä kau­niim­paa on elä­mä

POHJOIS-SAVON VASEMMISTONAISTEN MIELIPIDEKIRJOITUS

Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. moni ostaa elämänsä naisille ruusuja. Entä jos tänä vuonna jätetään ruusut ostamatta, ja osoitetaan ruusurahat naisten elämän ja terveyden varjelemiseen jonkun sopivan järjestön kautta? Samalla jokainen voi omassa elämässään sitoutua väkivallattomiin vaihtoehtoihin ongelmien ratkaisemiseksi.

Joka kolmas nainen maailmassa joutuu väkivallan uhriksi. Sukuelinten silpominen, tyttöjen pakkoavioliitot, perheväkivalta ja seksuaalinen väkivalta ovat vain muutamia yleisiä naisiin kohdistuvan väkivallan muotoja. Myös Suomessa naisiin kohdistuva lähisuhdeväkivalta on merkittävä ihmisoikeusongelma. Olemme toistuvasti saaneet moitteita siitä, että väkivaltaan ei riittävästi puututa eikä tarjolla ole riittävästi tarvittavia turvakoti- ja kriisipalveluita.

Tämän vuoden alusta turvakotitoiminnan rahoitus siirtyi kunnilta valtion vastuulle, ja eduskunta hyväksyi lisätalousarviossa reilut 3 miljoonaa lisäeuroa nykyisen toiminnan turvaamiseen. Tämä on oikea suunta, mutta edelleen toiminta on riittämätöntä. Turvakotipaikkoja meillä on noin neljännes siitä, mitä kansainväliset suositukset ja sopimukset edellyttävät. Lisähaasteita tuovat Itä-Suomessa pitkät välimatkat ja harva asutus; turvakotiverkoston tulisi toimia myös maaseudulla.

Valtion rahoittaman akuutin turvakotitoiminnan jälkeen kunta vastaa kriisiin liittyvistä avopalveluista sekä kriisejä ennalta ehkäisevästä toiminnasta. Olipa sote-uudistuksen mukainen palveluiden tuottamisvastuualue millainen hyvänsä, on huolehdittava myös näiden avopalveluiden saumaton jatkuvuus akuutin kriisin jälkeen.

Hyvää naistenpäivää?

Naistenpäivä ei ole vielä kaikille naisille hyvä. Tekoja tarvitaan.

Pohjois-Savon Vasemmistonaiset

Kaisa Korhonen, pj