Itä-Suomesta väestö vähenee, mutta suhteellinen julkishallinnon palveluntarve kasvaa. Samaan aikaan joukkoliikenneyhteydet jatkavat heikkenemistään. Ihmisten on hankala päästä vahvasti keskittyneiden julkishallinnon palveluiden ääreen. On vielä paljon palveluita, joita ei pysty hoitamaan sähköisesti eikä kaikki ole kykeneviä sähköisiä palveluita käyttämään.
Tarvitaan poikkihallinnollista yhteistyötä palveluiden saatavuuden turvaamiseksi. Palveluiden saavutettavuudesta on huolehdittava. On kohtuutonta joutua käyttämään koko päivä hoitaakseen jonkun sinänsä pienen asian, koska palvelut ovat keskittyneet vain suurimpiin paikkoihin.
Julkishallinnon toimijoiden yhteistyöllä on mahdollista toteuttaa kiertävien palvelupäivien verkosta kattavasti koko Itä-Suomeen. Erilaisista ajoneuvopohjaan toteutettavista palvelupisteistä on eri toimialoilta paljon positiivisia kokemuksia. Lisäksi voidaan hyödyntää jo valmiina olevaa rakennuskantaa odotuspaikkoina ja tarvittaessa myös palvelupisteinä.
Julkishallinnon palveluiden mm. poliisin lupapalvelut, Kela, TE-palvelut ja osa hyvinvointialueiden palveluista on saavutettavuutta on parannettava. Näistä palveluista vastaavat tahot on velvoitettava yhdessä kehittämään ja toteuttamaan liikkuvia palveluita. Muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen on liikkuvat palvelut tuotettava kattavasti koko Itä-Suomen alueella. Mikäli tähän ei päästä, on palveluista vastaavien tahojen korvattava matkakustannukset käyttäjille.
On huomattavasti järkevämpää viedä palvelut niiden tarvitsijoiden luo, mitä huonosti toimivilla yhteyksillä ihmisten yrittää kulkea palveluiden perässä. Riittävällä alueellisesti kattavalla palvelun tarjonnalla tuetaan koko Itä-Suomen vetovoimaa ja asumisen edellytyksiä.
Julkaistu 9.2.2023 Savon Sanomissa.