Kelan kilpailutus kustantamistaan kyydeistä on saanut aikaan kaaoksen, ainakin täällä Pohjois-Savon pienissä kunnissa. Ihmetyttää, miten julkisin varoin toimiva Kela voi valita kilpailun voittajaksi sellaisen yhtiön, jolla ei ole kalustoa hoitaa niitä tehtäviä, mitä julkisessa kilpailutuksessa vaadittiin.
Lisäksi ihmetyttää, miksi Kelan kyydityksistä vastaava henkilö kiertää kuntia, joissa taksimiehet eivät ole hyväksyneet Pro Keskuksen orjasopimusta ja syyllistää heitä kelakyytien toimimattomuudesta.
Eikö hänen pitäisi ennemmin selvittää ne henkilöt, jotka eivät ole saaneet Kela-kyytiä Pro Keskukselta ja lähettää sakkomaksu Pro Keskukselle, koska se ei ole täyttänyt allekirjoittamansa sopimuksen ehtoja. Näinhän Pro Keskuskin sakottaa sopimuskuljettajia, jos he myöhästyvät tai eivät hoida kuljetusta.
Ehdot ovat yrittäjän kannalta kohtuuttomat. Pitää olla valmis toimimaan 24 tuntia päivässä, seitsemän päivää viikossa ja 365 päivää vuodessa, muuten tulee sakkomaksu. Taksilakiuudistuksen myötä poistui päivystysvelvollisuus, mutta Pro Keskuksen sopimuksen myötä se astui uudelleen voimaan tiukempana.
Lisäksi yhtenä ihmeellisenä ehtona on se, että taksien pitää ottaa käyttöön Semel Oy:n taksamittarit omalla kustannuksellaan.
Näitten ehtojen takia ja näistä ehdoista huolimatta hyväksytty kilpailutus herättää kysymyksen ”lehmäkaupoista,” varsinkin kun Semel Oy:n toimitusjohtaja on Pro Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja lisäksi Pro Keskuksen hallituksen jäsen on Savon Taksidatan toimitusjohtaja. Pro Keskuksenhan omistavat Semel Oy, Etelä Savon Taksi Oy ja Savon Taksidata Kuopiosta.
Pohjois-Savossa taksipalvelut pelasivat koko maakunnassa, myös pienillä paikkakunnilla niin kauan, kunnes kyytitilaukset keskitettiin Savon Taksidatalle. Sen jälkeen maakuntien taksit eivät saaneet ottaa paluukyytiä.
Pro Keskus ajattelee varmaan, että sama kummin päin taksi ajaa tyhjänä, suositaan omistajataksia, ei kumppamuustaksia. Tämä ei ole sama meidän kuntapäättäjien kannalta. Kyse on paikkakunnan verotuloista ja lisäksi esimerkiksi siitä, riittääkö uudistuksen jälkeen yrittäjiä koulukyyteihin.
Haluaisin myös vastauksen Pohjois-Savon edustajilta: Kelan valtuuston varsinaiselta edustajalta Hannakaisa Heikkiseltä ja varaedustajalta Sari Raassinalta.
Miksi olette hyväksyneet tällaisen kilpailutuksen, jossa voittajalla ei ole edes kalustoa hoitaa velvoitteitaan? Tällainen tarjous pitää hylätä, koska se ei ole kilpailutusehtojen mukainen.
Lisäksi kysyn, mitä aiotte tehdä asian korjaamiseksi?
Vai onko tämä tehty tarkoituksella uusalkiolaisuuden hengessä: laitetaan ahtaalle työtätekevät yrittäjät ja työntekijät, jotta suurpääoman edustajat hyötyvät.
Rauno Pikkarainen
Palomies
Kansanedustajaehdokas, Kiuruvesi
Alkuperäinen kirjoitus julkaistu Iisalmen Sanomissa 21.8.2018