Valtuustoaloite: Terveysasemien takaisinsoittojärjestelmä kuntoon
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella toimii tällä hetkellä 22 terveysasemaa. Terveysasemille otetaan yhteyttä puhelimitse. Mikäli linja on varattu, voi järjestelmään jättää takaisinsoittopyynnön. Aikoinaan takaisinsoittojärjestelmä luotiin helpottamaan palveluihin pääsyä ja purkamaan hoitojonoja.
Monilla terveysasemilla on tällä hetkellä ruuhkaa ja takaisinsoittojärjestelmä ei toimi. Joskus takaisinsoitto tulee vasta monen päivän kuluttua tai sitä ei tule ollenkaan. Huoli terveyspalveluihin pääsystä on laajaa koko Pohjois-Karjalassa. Se lisää epävarmuutta ja luo turvattomuutta. Tämä näkyy etenkin reuna-alueilla.
Me allekirjoittaneet valtuutetut kysymme, mistä takaisinsoittojärjestelmän ruuhkautuminen johtuu. Mitkä ovat terveysasemien asiakasmäärät takaisinsoitoissa? Ketkä puhelimeen vastaavat ja millaista koulutusta sekä tietotaitoa vastaajalta vaaditaan? Mihin toimenpiteisiin Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella aiotaan ryhtyä tilanteen korjaamiseksi?
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että takaisinsoittojärjestelmästä tehdään kattava selvitys aluevaltuutettujen käyttöön. Tämän jälkeen haasteelliset kysymykset on ratkaistava ja niihin on osoitettava riittävät resurssit.